Nová divadelní představení

Olga Szymanská leden 2019 Kultura česky

ZAHRADA

Laterna magika ND PRAHA

Laterna magika slaví šedesát let své existence novou premiérou. Příběh Zahrady vychází volně z knihy nestora českého animovaného filmu Jiřího Trnky, především však v ní ožívají vzpomínky tvůrců a interpretů na zahrady jejich vlastního dětství. Vizuálně-taneční inscenace pro celou rodinu využívá velkoplošné projekce, mapping i přenosné projektory, součástí je tanec i tradiční loutkoherectví.

Diváky čeká poetické taneční divadlo plné obrazů a pocitů, které si nosíme uvnitř v sobě. Inscenace je určena pro celou rodinu, nejnižší doporučená věková hranice je 7–9 let (podle zkušenosti dětí s návštěvou divadla). Představení je celovečerní.

Osvědčený tvůrčí tým

Na přípravě inscenace se podílí stejný tvůrčí tým, který stál za posledním úspěšným projektem Laterny magiky Cube. Choreografie se pod režijním vedením Pavla Knolleho ujali David Stránský a Štěpán Pechar. Tým se rozrostl o výtvarnici Terezu Bartůňkovou, dramaturga Lukáše Trpišovského (SKUTR), který spolupracoval na scénáři, nebo Erika Bartoše (Lunchmeat), který dal život Tereziným kresbám.

Pro představení zkomponoval původní hudbu skladatel Jan Šikl, člen skupiny Zabelov Group. Scénické řešení je společným dílem výtvarníků Jana Brejchy a Mikoláše Ziky, kteří se věnují scénografii klasického i loutkového divadla. Podílejí se také na tvorbě kostýmů, jejichž funkčnost splývá se scénografickými prvky. O světelnou dramaturgii se postaral Jan Dőrner, člen divadelních skupin Wariot Ideal a Handa Gote.

V představení účinkuje taneční soubor Laterny magiky, posílený o nové tváře. Ačkoli mluvíme o režii a členové týmu mají rozdělené své oblasti a kompetence, je Zahrada společným dílem všech, výsledkem více než ročního hledání a práce.

 

PLUKOVNÍK ŠVEC

Nová scéna ND PRAHA

Josef Jiří Švec, oddaný sokol a zapálený rusofil, se na počátku první světové války přidal do nově vznikajících československých legií v Rusku. Podobný osud měly tisíce Čechoslováků, kteří šli se zbraní v ruce bojovat za vznikající republiku a za demokratickou budoucnost Ruska. Zanechali po sobě deníky a také řadu fotografií. Po Ševcovi ovšem zbyla legenda – jen on se totiž v předvečer vzniku ČSR zabil, aby zburcoval demoralizovanou jednotku k dalším zoufalým bojům. O deset let později o tomto hrdinském činu píše pro Národní divadlo legionář Rudolf Medek hru, z níž se okamžitě stává divácký hit - a zdroj několikaleté, velmi ostré politické polemiky. O dalších deset let později se za hrou - a o dalších deset let později, v roce 1948, se také za Ševcem a za Medkem zavírá hladina a legionářské hrdinství má být vymazáno z historické paměti. My ho dnes bereme, abychom z něj udělali inscenaci o Ševcovi, Medkovi, o boji za čest a republiku – a taky tak trochu o nás všech ve státě, který toho má za těch sto let hodně za sebou...

V představení jsou použity pyrotechnické efekty a tabákové výrobky.

Před představením je možné si zahrát hru NAD ZBOROVSKOU PLÁNÍ, která je pro vás připravena před každou reprízou Plukovníka Švece ve foyer Nové scény vždy od 19.15 do 19.45. Hra se ovládá stejně jako stolní fotbal.

 

LABUTÍ JEZERO

NÁRODNÍ DIVADLO PRAHA

Druhou premiérou Baletu Národního divadla sezony 2018/2019 je Labutí jezero.

Na hudbu Petra Iljiče Čajkovského v choreografii mistra Johna Cranka slibuje dechberoucí zážitek z hudby a tance, ryzost klasické elegance, bravurní výkonů sólistů a sboru, dramatické scény, výpravnou scénu i kostýmy a hluboký emocionální zážitek.

Balet Národního divadla je prvním velkým souborem, který získal povolení inscenovat toto dílo mimo domovskou scénu Stuttgartského baletu.

I když je balet svým pohádkovým příběhem na první pohled vzdálen prozaické realitě všedního života, přesto dokáže chytit diváky za srdce, a to v každé době a téměř v každém scénickém zpracování. V Národním divadle bylo inscenováno celkem 12 verzí Labutího jezera, pod které se podepsali choreografové Augustin Berger, Achille Viscusi, Remislav Remislavský, Saša Machov, Jelizaveta Nikolská, Alexandr Romanovič Tomskij, Jiří Němeček, Olga Skálová, Konstantin Michajlovič Sergejev, Lev Ivanov, Erich Walter, Růžena Mazalová, Marius Petipa, Vlastimil Harapes, Pavel Ďumbala, Hana Vláčilová, Kenneth Greve.

Novou verzi tohoto nesmrtelného příběhu uvede Balet ND v choreografii slavného tvůrce Johna Cranka, zakladatele Stuttgartského baletu, který vytvořil toto dílo krátce před svým tragickým úmrtím. Jeho cílem bylo zachytit romantickou atmosféru a sloučit nádheru celého konceptu s jistou mírou intimity. Tento mistr epického baletu dává velkou příležitost tanečníkům rozvíjet charaktery jednotlivých postav, klade důraz na herecké ztvárnění a přitom poskytuje individuální volnost.

Sledujte k představení na webových stránkách národního divadla:

HOVORY S…, BALETNÍ DÍLNA – Labutí jezero.

 

PAN BIEDERMAN A ŽHÁŘI

DIVADLO DISK PRAHA

Svou čtvrtou a poslední absolventskou inscenaci s názvem Pan Biedermann a Žháři představí studenti Katedry činoherního divadla v Divadle Disk.

Po expresionistickém dramatu, adaptaci literárního díla a postdramatické grotesce zvolil inscenační tým tragikomedii švýcarského dramatika Maxe Frische. Režie se ujala Barbora Mašková.

Max Frisch (1911-1991) napsal tuto „naučnou hru bez naučení” o dvou žhářích a půdě plné sudů s benzinem v roce 1958 jako reakci na únorový komunistický puč v Československu. Chování titulního hrdiny, slušného člověka Bohumila Biedermanna, v sobě odráží kompromisy a ústupky předúnorové československé vlády i netečnost většiny občanů. Frischova hra ale zdaleka není jen historickým textem o vzestupu jednoho politického systému. Podle režisérky inscenace, studentky 2. ročníku magisterského studia režie činoherního divadla, Barbory Maškové, má hra obecnou platnost coby varování před lhostejností a neschopností jednat tváří v tvář zlu. A při pohledu na dnešní českou společnost nabývá dokonce nových významů.

Režisérka se rozhodla text zasadit do české současnosti, čemuž odpovídá i výtvarné řešení scénografky Majky Semotánové a kostýmní výtvarnice Poliny Akhmetzhanové.

Čtvrtý ročník Činoherců doplní studenti 2. ročníku Katedry alternativního a loutkového divadla. Autorskou hudbu složil František Alferi, na pohybové složce spolupracovala Kamila Mottlová.

 

Olga Szymanská

Vydavatelem Českého dialogu je Mezinárodní český klub

Informace o webu

jeja.cz 2012